Branża:
Platformy sprzedażowe to zaawansowane systemy informatyczne, które są kluczowym elementem działalności firmy, a ich jakość przekłada się bezpośrednio na obroty firmy w elektronicznym kanale sprzedaży.
Taka sytuacja występuje w przypadku Siemens Finance, wiodącego dostawcy usług finansowych i leasingowych, który sprzedaje regularnie sprzęt poleasingowy.
W wyniku rozwoju firmy i rosnącej liczby aktywów, zaszła potrzeba rozwinięcia poza tymczasowe możliwości narzędzi informatycznych. Zadaniem firmy Grafinet było zbudowanie dedykowanej platformy informacyjno-sprzedażowej, która korzysta z istniejącej bazy danych produktów oraz w spójny sposób wpisuje się w zestaw serwisów internetowych korporacji Siemens.
Dostosowanie systemu do integracji z istniejącymi bazami danych poprzez synchronizację i Web Services pozwala na bezproblemowe włączenie systemu do istniejących procesów wewnątrz firmy, tym samym zmniejszając koszt samej integracji.
W przypadku budowy systemu dla międzynarodowej korporacji o takiej pozycji jak Siemens, Grafinet musiał zrealizować serwis zgodnie ze szczegółową listą wymagań wizualno-funkcjonalnych, które zapewniają spójność pomiędzy setkami serwisów działających pod marką Siemens.
Głównym zadaniem serwisu jest prezentacja oferty Siemens Finance w zakresie przedmiotów poleasingowych. Serwis oferuje funkcjonalność ułatwiającą przeglądanie tych zasobów np. sortowanie i filtrowanie. Razem z systemem przeszukiwania zasobów pozwala to użytkownikowi na łatwe znalezienie przedmiotów, którymi może być zainteresowany. Dodatkowo, aktualna oferta dostępna jest w formacie XLS, co umożliwia potencjalnemu klientowi dalsze, samodzielne przetwarzanie oferty.
Zadania systemu jednak nie kończą się na samej prezentacji oferty Siemens, a wręcz tam się tylko zaczynają. Kolejnym krokiem jest rozwianie wątpliwości klienta - przy każdym przedmiocie znajduje się formularz kontaktowy kierujący zapytanie do odpowiedzialnej osoby z personelu Siemens Finance, co zapewnia szybki czas odpowiedzi. Po ewentualnej odpowiedzi na pytania klienta, jeśli będzie on zainteresowany przedmiotem, może złożyć ofertę na dany.
Ze względu na personalizację doświadczenia użytkownika oraz rozbudowany proces wspomagania sprzedaży, użytkownik może być informowany o zmianach w stanie obserwowanego przedmiotu oraz o istotnych wydarzeniach (np. iż jego oferta została przebita przez innego użytkownika). Użytkownik może określić, czy chce je otrzymywać oraz sposób powiadamiania (przez e-mail i/lub SMS).
W momencie, gdy czas składania ofert się zakończy, system nadal wspomaga proces sprzedaży. Pierwszym krokiem jest wspomaganie podejmowania decyzji personelu Siemens Finance poprzez zestawienie złożonych ofert razem z danymi o klientach poszerzonych o dane wyciągane z innych wewnętrznych systemów Siemens Finance.
Po wybraniu oferty przez personel oznaczana jest ona w systemie, zaś do klienta wysyłane są informacje odnośnie tego zdarzenia wraz z instrukcją kolejnych kroków, które muszą zostać podjęte w celu finalizacji transakcji.
Co jednak w przypadku gdy w aktualnej ofercie przedmiotów nie ma nic, co może zainteresować danego klienta? Klient ten może zlecić informowanie o nowych przedmiotach w dowolnej liczbie z szerokiego wachlarza kategorii, przez co nie musi tracić czasu na monitorowanie serwisu - nowe oferty są dostarczane na podany adres e-mail.
W toku działania systemu zbiera on dane na temat każdego wydarzenia mającego miejsca w systemie. W centrum zainteresowania są ogłoszenia o przedmiotach leasingowych - system na bieżąco rejestruje liczbę osób je przeglądających, obserwujących i składających oferty. Dane te, w połączeniu z narzędziami umożliwiającymi zmianę ekspozycji ogłoszeń wewnątrz serwisu, pozwalają na dokładne zarządzanie sposobem promocji poszczególnych ogłoszeń, w efekcie zwiększając ogólną skuteczność sprzedaży.
Dzięki kompleksowemu podejściu do retencji danych, system funkcjonuje również jako narzędzie CRM. Dla danego użytkownika zapisywana jest pełna historia działań zarówno jego działań, jak i wysłanych do niego powiadomień systemowych oraz korespondencji z personelem serwisu. Jest to nieocenione narzędzie zarówno z punktu zwiększania jakości obsługi klienta, jak i wspierania decyzji przy rozważaniu ofert poszczególnych klientów.